Η αεροπορική τραγωδία της βραζιλιάνικης Τσαπεκοένσε λίγο πριν το αεροδρόμιο του Μεντεγίν στην Κολομβία, έρχεται να προστεθεί σε μια θλιβερή λίστα με αεροπορικά δυστυχήματα, στα οποία επέβαιναν ποδοσφαιρικές ομάδες. Με αποτέλεσμα τόσο το χαμό των παικτών, αλλά και ανθρώπων της ομάδας, όσο και την «αλλαγή» της ιστορίας.
Το Kingsport.gr, θυμίζει τις αεροπορικές τραγωδίες που συνέβησαν κατά το παρελθόν, στοιχίζοντας κυρίως τη ζωή στους ανθρώπους που επέβαιναν, αλλά και ένα μέρος της ιστορίας της ομάδας που ανήκαν. Με την ελπίδα ότι η τραγωδία του Μεντεγίν, θα είναι η τελευταία…
4 Μαΐου 1949: Τορίνο
Η πρώτη μεγάλη τραγωδία ήταν αυτή στις 4 Μαΐου του 1949, όταν έχασαν τη ζωή τους οι περισσότεροι παίκτες και τα μέλη της ομάδας της ιταλικής Τορίνο. Ήταν η σπουδαιότερη «φουρνιά» εκείνης της ομάδας καθώς είχε σαρώσει τους εγχώριους τίτλους και πολλοί πίστευαν ότι θα κυριαρχούσε και στα ευρωπαϊκά κύπελλα που ξεκίνησαν λίγα χρόνια μετά.
Το αεροπλάνο επέστρεφε από τη Λισσαβώνα και συνετρίβη. Κατά τη διάρκεια της πτήσης και ενώ βρισκόταν σχεδόν πάνω από το Τορίνο, πετώντας μέσα σε μία καταιγίδα, αναγκάστηκε να κατέβει σε χαμηλό ύψος λόγο περιορισμένης ορατότητας.
Τότε, στις 17:05, προσέκρουσε στους πλαϊνούς τοίχους της βασιλικής της Σουπέργκα που βρίσκεται στην κορυφή ενός διπλανού λόφου. Σκοτώθηκαν 42 άτομα, συμπεριλαμβανόμενης σχεδόν όλης της αποστολής της Τορίνο.
6 Φεβρουαρίου 1958: Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ
Ο παγωμένος αεροδιάδρομος στο αεροδρόμιο του Μονάχου αποδείχτηκε η παγίδα θανάτου για το μικρό “Airspeed Ambassador” που μετέφερε 44 επιβάτες, ανάμεσα στους οποίους η ομάδα της Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ, οπαδοί της και δημοσιογράφοι. Τα “μωρά του Μπάσμπι” είχαν αγωνιστεί στο Βελιγράδι, απέναντι στον Ερυθρό Αστέρα και στη διαδρομή προσγειώθηκαν επί γερμανικού εδάφους για να ανεφοδιασμό.
Ο πιλότος Τζέιμς Θέιν επιχείρησε -δίχως επιτυχία- δύο προσπάθειες να απογειώσει το αεροπλάνο. Ωστόσο, ο Μπάσμπι επέμενε πως έπρεπε να ξεκινήσει η πτήση. Στην τρίτη προσπάθεια το στρώμα χιονιού στην άκρη του αεροδιαδρόμου “έριξε” την ταχύτητα του αεροσκάφους που δεν κατάφερε ποτέ να αφήσει το έδαφος.
Συνολικά πέθαναν 23 άτομα. Οι ποδοσφαιριστές Τζεφ Μπεντ, Ρότζερ Μπάιρν, Έντι Κόλμαν, Ντάνκαν Έντουαρντς, Μαρκ Τζόουνς, Ντέιβιντ Πεγκ, Τόμι Τέιλορ, Μπίλι Ουίλαν, οι προπονητές Τομ Κάρι και Μπερτ Ουάλεϊ, ο γενικός γραμματέας Ουόλτερ Κρίκμερ κι οι δημοσιογράφοι Αλφ Κλαρκ, Ντόνι Ντέιβις, Τζορτζ Φόλοοιυς, Τομ Τζάκσον, Άρτσι Λέντρμπουκ, Χένρι Ρόουζ, Φρανκ Σουίφτ και Έρικ Τόμπσον ήταν ανάμεσα τους.
Επέζησαν οι Τζόνι Μπέρι, Τζάκι Μπλάντσφλαουερ (δεν έπαιξαν ξανά), Μπόμπι Τσάρλτον, Μπιλ Φόουλκς, Χάρι Γκρεγκ, Κένι Μόργκανς, Άλμπερτ Σκάνλον, Ντένις Βάιολετ, Ρέι Γουντς κι ο προπονητής Ματ Μπάσμπι.
Η Μάντσεστερ αμέσως μετά κάλυψε τα κενά με παίκτες από τους “νέους” και πρόχειρα συμβόλαια. Στον πάγκο κάθισε ο βοηθός Τζίμι Μέρφι, που δεν είχε ακολουθήσει την ομάδα στο Βελιγράδι λόγω υποχρεώσεων με την εθνική Ουαλίας. Ο Μπάσμπι, που έμεινε δύο μήνες στο νοσοκομείο και υπέφερε από βαριά κατάθλιψη, θα είχε αποσυρθεί αν δεν ήταν η γυναίκα του να του πει: “Ματ, ξέρεις τα παιδιά θα ήθελαν σίγουρα να συνεχίσεις”.
Στο πρώτο της παιχνίδι η ομάδα που “βαφτίστηκε” εν συνεχεία “Μπέμπηδες” κέρδισε με 3-0 την Σέφιλντ Γουέντσντεϊ. Ήταν η μοναδική τους νίκη ως το τέλος του πρωταθλήματος, που τους βρήκε στην 9η θέση. Έπαιξαν παρόλα αυτά στον τελικό του FA Cup και στα ημιτελικά του Ευρωπαϊκού Κυπέλλου (έχασαν από τη Μίλαν με 4-0 στο “Σαν Σίρο”).
Ο Ματ Μπάσμπι, έδωσε υπόσχεση στη μνήμη αυτών των παιδιών, πως μέσα σε μια δεκαετία θα έχει κάνει την Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ πρωταθλήτρια Ευρώπης. Και έπεσε μέσα στην υπόσχεσή του, καθώς ακριβώς 10 χρόνια μετά, το 1968, κατακτούσε το Κύπελλο Πρωταθλητριών Ευρώπης.
24 Σεπτεμβρίου 1969: The Strongest
Η ποδοσφαιρική ομάδα “The Stongest” ξεκληρίστηκε κατά την επιστροφή της από φιλικό παιχνίδι στο Σάντα Κρουζ. Για μια ολόκληρη ημέρα το αεροπλάνο “χάθηκε” από προσώπου γης. Η στρατιωτική κυβέρνηση που είχε πάρει την εξουσία -συμπτωματικά την ίδια ημέρα- στη Βολιβία, ανακοίνωσε ότι τα 25 μέλη της ομάδας που ταξίδεψαν και τα 9 μέλη του πληρώματος έχασαν τη ζωή τους σε μια ορεινή περιοχή με το όνομα Βιλόκο.
Αύγουστος 1979: Πακχτακόρ Τασκένδης
Τον Αύγουστο του 1979, το αεροσκάφος που μετέφερε την Πακχτακόρ Τασκένδης (από το Ουζμπεκιστάν της τότε ΕΣΣΔ) για τον αγώνα με την Διναμό Μινσκ, συγκρούστηκε στον αέρα με άλλο αεροσκάφος, με αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους και οι 178 επιβαίνοντες στα δύο αεροσκάφη.
8 Δεκεμβρίου 1987: Αλιάνζα Λίμα
Έξι μόνο μίλια. Τόσα απέμεναν για να φτάσει το “Fokker F27-400M” τον προορισμό του, το Καλάο. Το αεροπλάνο προσπαθούσε να προσγειωθεί όταν αντιμετώπισε πρόβλημα με τις ρόδες. Καθώς έκανε κύκλους πάνω από το αεροδρόμιο χάθηκε στον Ειρηνικό Ωκεανό. Πήρε μαζί του 43 άτομα: ποδοσφαιριστές, μέλη του προπονητικού τιμ, της διοίκησης, μαζορέτες και μέλη του πληρώματος. Ο μόνος που επέζησε ήταν ο πιλότος.
Το αεροσκάφος ήταν του Ναυτικού και δεν έγινε ποτέ αξιοκρατική έρευνα για το τους λόγους της καταστροφής.
Στο μεταξύ η ομάδα συνέχισε τη σεζόν κανονικά με παίκτες από τους “Νέους”, παλαίμαχους που αγωνίστηκαν εθελοντικά, αλλά και “δανεικούς” από την Κόλο Κόλο της Χιλής. Η αδικοχαμένη φουρνιά, θεωρείτο πάντως, η πιο ταλαντούχα στην ιστορία της ομάδας, η οποία αν και πρώτη έχασε τον τίτλο από την ορκισμένη αντίπαλο της, την Ουνιβερσιτάριο ντε Ντεπόρτες.
7 Ιουνίου 1989: εθνική Σουρινάμ
Συντριβή κατά την προσγείωση, με απολογισμό 176 νεκρούς, ήταν η τραγωδία που διαδραματίστηκε στο Σουρινάμ.
Ανάμεσα στους εκλιπόντες ήταν και μέλη ποδοσφαιρικής ομάδας, που συγκροτούσαν την άτυπη εθνική Σουρινάμ, η οποία θα έδινε αγώνες για φιλανθρωπικούς σκοπούς…
27 Απριλίου 1993: εθνική ομάδα Ζάμπια
Τραγικό θάνατο βρήκε η εθνική ομάδα της Ζάμπια όταν το αεροπλάνο που τη μετέφερε στο Ντακάρ για τον προκριματικό αγώνα για το Μουντιάλ κόντρα στη Σενεγάλη, έπεσε στον Ατλαντικό Ωκεανό. Η μια μηχανή έπιασε φωτιά, αλλά ο πιλότος από λάθος εκτίμηση έσβησε άλλη με αποτέλεσμα η δική του κούραση και τα λάθη των ενδείξεων στο καντράν να αποβούν μοιραία.
Από τα 30 άτομα που επέβαιναν στο αεροσκάφος τα 18 ήταν διεθνείς παίκτες. Οι μόνοι παίκτες που σώθηκαν ως εκ θαύματος ήταν αυτοί που δεν πήραν την “καταραμένη” πτήση. Ο αρχηγός Καλούσα Μπγουάλια είχε κλείσει μόνος του τα εισιτήρια από την Ολλανδία καθώς είχε υποχρεώσεις με την Αϊντχόφεν. Ο Τσαρλς Μουσόντα είχε τραυματιστεί και δεν έκανε το ταξίδι, ενώ ο Μπένετ Μουλγουάντα Σιμφούκγουε αν και αρχικά ήταν προγραμματισμένο να “πετάξει” δεν το έκανε, καθώς οι υπεύθυνοι του αεροδρομίου δεν του το επέτρεψαν επειδή δεν βρισκόταν στην αρχική λίστα!
Στη μνήμη τους χτίστηκε το “Heroes Acre” στο στάδιο της Λουσάκα. Το… απίστευτο της υπόθεσης, ωστόσο, ήταν ότι η ομάδα συνέχισε τον αγώνα της για την πρόκριση και τους επικείμενους Παναφρικανικούς Αγώνες. Κόντρα σε όλα τα προγνωστικά κι ενώ είχαν μόλις ένα μήνα για να προετοιμαστούν, η νέα ομάδα -με αρχηγό τον Μπγουάλια, έφτασε στον τελικό όπου ηττήθηκε τελικά από τη Νιγηρία. Οι παίκτες επέστρεψαν ως εθνικοί ήρωες στη Ζάμπια.